TILLBAKA TILL HEMSIDAN!

© Per Boysen (FUZZ, 1997)

Fredrik Thordendal´s Special Defects

Fredrik Thordendal har varit mest känd som gitarrist i norrländska metallbandet Meshuggah. Redan på den första skivan, som kom 1989, kunde man höra hans typiska spelstil som kombinerar en hård rytmisk attack med ett fritt flytande melodispel i Allan Holdsworth's anda.

Nu är det 1997 och Fredrik släpper sin första soloskiva, "Fredrik Thordendal's Special Defects" på Härnösandsbolaget UAE, Ultimate Audio Entertainment. Skivans enda låt "Sol Niger Within" är fyrtiotre minuter och tjugofem sekunder lång. Ungefär fyrtio minuter för lång för Kaj Kindvall och Riksradion. Jag ringer upp Fredrik i Umeå och börjar med att fråga vad han och skivbolaget har för kommersiella förväntningar inför skivsläppet.

 
- Det är exakt så här jag vill hålla på, replikerar han snabbt. Jag vill jävlas och göra något annorlunda. Varför ska man inte göra det man verkligen vill göra?

Skivan är en typisk ADATproduktion genomförd av Fredrik själv. Han har fått låna den mesta inspelningsutrustningen och sökt upp lämpliga lokaler att spela in i. Med tacksamhet nämner han Morgan Ågren som lånat honom ADATbandspelaren under ett års tid.

- Trummorna spelade vi in i Morgans lillebror Jimmy's garage, kyrkorgeln åkte vi till Umeå stadskyrka för att spela in och gitarrerna spelade jag in hemma i lägenheten. Enda studioinspelningen på skivan är en kompis som står och gallskriker på en separat kanal.

 
  En fråga som ständigt dyker upp i bakhuvudet när man lyssnar på "Special Defects" är i vilken ordning allting har spelats in. Alla fyrtiotre minuterna hänger ihop som en slags resa och ändå så vet man att det egentligen är inspelat lite här och där. I stycket där Mats Öberg går loss på kyrkorgeln spelar Morgan Ågren otroligt bra trummor. Utan att någonsin spela ett "normalt trumkomp" så följer och stöder han orgeln till hundra procent. Det är svårt att föreställa sig att trummorna verkligen lagts på i efterhand.

- Ja, jag är mycket glad och smickrad över att dessa superduktiga musiker har viljat hjälpa mig, svarar Fredrik. Just till trummorna använde jag fem ADAT bandspelare som jag sen mixade ner till åtta kanaler på en maskin. Till uppmikningen av trumsetet använde jag tjugofyra mikar och tog upp både över och underskinnen på pukorna.

Men vi ska ta det från början nu. I januari -96 fick Fredrik låna en ADAT och började skapa låten med hjälp av en trummaskin. Han lade ner bas med hjälp av en Roland R5 och klippte in de olika partierna på ADATbandet.

- Jag kan inte skriva ner musik som idéer utan måste höra vad jag håller på med, förklarar han. Inte förrän det låter kanonbra blir jag nöjd och kan gå vidare i arbetet. Under demoarbetet blev jag så kär i den här Roland-basen så att jag sparade alla patterns i sequencern och gjorde inspelningsband med klick, bas och slaskgitarrer. Det fick Morgan spela trummor till och sedan gjorde jag om exakt alla gitarrinspelningarna "på riktigt".

 
  Under en fas av arbetet hade Fredrik tjugo videokassetter med inspelningar hemma i lägenheten. Det betyder alltså sammanlagt 160 kanaler som han sedan mixade ner till tre kassetter att göra själva slutmixen från.

- Det värsta var när pukbandet gick sönder, minns han. Jag hade hållit på i tolv timmar för att ställa in noise gates på trummorna och så gick bandet av. Eftersom det var ett ampexband, som saknar den där lilla sprinten, så fick jag slita sönder hela rullen för att komma åt bandet. Sedan slaktade jag en kassett ur min filmsamling och satte in pukbandet där. Jag hade ett så otroligt flyt att det fungerade så att jag kunde göra en backup.

Det är alltid intressant att höra hur en musiker har hittat fram till sin personliga spelstil och jag serverar Fredrik standardfrågan om influenser och skivlyssnande.

- Jag lyssnar inte särskilt mycket på musik, erkänner han. Men om jag någon gång lägger på en skiva där hemma så är det Allan Holdsworth. Jag tycker han är en gitarrist som har allt. En totalt egen stil, fruktansvärt sköna ackord och en otrolig ljudkontroll. Jag är också ljudfixerad och när jag hörde Holdsworth första gången så bestämde jag mig för att själv hitta det där ljudet. Jag började lägga varenda krona jag tjänade på att köpa sådan utrustning som han spelar på. När jag fick råd till en Mesa Boogie 50 Caliber Plus så började jag närma mig. Men om man ska spela med samma ljud som Holdsworth så måste man också lära sig hans anslagsteknik och legatoteknik. Han använder svajjen mycket för att hämta tonerna nerifrån eller uppifrån och det gillar jag, det låter lite sorgligt. Men det jag tycker mest om i hans spel är att det inte låter så mycket gitarr. Jag är så less på att höra de gamla vanliga pentatoniska skalorna. Själv använder jag mig gärna av heltonskalor, dimskalor och en egen skala som i princip är en mollharmonisk skala med molltersen utbytt mot en durters. Den skalan tycker jag är extremt vacker för den ger en mystisk stämning och jag älskar allt som är mystiskt och skevt.

  I början av skivan spelar Fredrik ett solo med ett ljud som påminner om ett djurläte. Men det visar sig att han fick fram just det gitarrljudet genom att processa inspelningen i efterhand.

- Jag använde mitt gamla ADA delay igen och satt och skruvade på rattarna. När man ändrar delaytiden så påverkas tonhöjden just när man vrider till.

En effekt som Fredrik förmodligen är ensam i världen om är breath controller för gitarrförstärkare. Normalt sett har man ju en sådan till en synt och den omvandlar blåsningen i munstycket till MIDI data. Fredrik har fått hjälp att bygga om en sådan så att den kan styra en analog volymkontroll.

- När jag beställde den av en tekniker så var min tanke att kunna reglera volymen dynamiskt och få ett mer saxofonlikt ljud men det fungerar inte riktigt i den nuvarande versionen. Jag har en ny på gång som ska ändra även klangen. Blåser man hårdare så ska ljudet alltså bli både kraftigare och vassare. En rolig bieffekt som jag har upptäckt är att man kan skrika i blåskontrollen och få ett frekvensfel i gitarrljudet. Det är ett mysterium hur det kan ske eftersom den egentligen bara ska reglera volymen.

Man kan hör blåskontrollen på skivan i några partier där gitarren ligger ensam och spelar en enkel staccato rytm med dämpade strängar utan toner. Fredrik menar att det är blåskontrollen som gör ljudet så extremt torrt och stumt.

På sin soloskiva har Fredrik använt enbart sin Boogie förstärkare. Med Meshuggah dubblerar han med en Marshall Valvestate Stereo för att få till crunch i powerackorden. (För ytterligare information om Meshuggah rekommenderas avhandlingen "The Meshuggah Thesis" av norrmannen Espen T. Hangård. Den finns på Internet under adressen http://www.notam.uio.no/~espenth/mesh/)

Fredrik Thordendal har byggt en ljudisolerad kista där han stänger in gitarrhögtalare och inspelningsmikrofon. Det är förmodligen förklaringen till att han har fått hålla på i ett år och spela in metallgitarrer i en hyreslägenhet. Som gitarr använder Fredrik en äldre modell av Ibanez Universe med sju strängar.

----------->

- Det är världens sämsta gitarr, utbrister han. Jag totalhatar den men jag måste spela sjusträngat för att det är så mäktigt att kunna komma ner till ett lågt b. Tidigare har jag spelat på V-gitarrer och då kommer man åt de hösta tonerna perfekt. På Ibanezen slår jag gång på gång i handen när jag spelar högst upp. Jag söker hela tiden efter en ny sjusträngad som är bättre, men det är svårt att hitta sådana med bra svajjsystem.

  De strängar som Fredrik spelar på är vanliga 0.009 boomers med en extra sjunde bassträng på 0.052. Han menar att han egentligen hellre skulle spela på ännu tunnare strängar om det gick.

- Det blir lätt ett litet inferno med alltför tunna strängar, menar Fredrik. Fast jag gillar verkligen det ljudet man får med tunnare strängar. Jag läste en intervju med Holdsworth där han sa att han skulle vilja vänja sig vid att spela med tjockare strängar. Det kan jag förstå för han använder 0.008 till 0.032. 0.032 är ju ungefär som en tunn A-sträng!

Fredrik har egentligen aldrig brytt sig om att experimentera med olika inställningar av stränghöjden men tror att strängarna sitter relativt högt på hans Ibanez.

- Folk som provar min gitarr brukar säga att de måste ställa sig på strängarna för att få ner dem, skrattar han. Jag har aldrig haft tid att kolla upp det där ordentligt men så fort jag hinner ska jag sätta mig ner och prova ut den bästa trimningen och strängtjockleken.

I effektväg så använder Fredrik en TC Sustainer för rent ljud. Favoriten är ovan nämnda ADA delay som han använder till det mesta.

- En effekt jag tycker mycket om är Pitch Shifter/Harmonizer, berättar han. Jag vill addera en oktav och lägga delay på toppen för att få en stråkliknande klang. Jag håller på och experimenterar med det här men på grund av tidsbrist hann jag inte få med det på den här skivan.

 

"Sol Niger Within" präglas av en särskild stämning som påminner om filmen 2001. Inte så mycket de partier i filmen där regissören har klippt in valser av Richard Strauss utan snarare scenerna till diaboliska körklanger signerade György Ligeti. Jag nämner detta för Fredrik och han går igång direkt:

- 2001... Det är precis det jag är ute efter! En fantastisk film... Jag lyssnar som sagt inte särskilt mycket till annan musik utan så gott som all min inspiration kommer från filmer jag sett. Jag är UFO-freak och gillar film i stil med X-files, Twin Peaks och Burroughs' "The Naked Lunch".

Trots att FUZZ är en gitarrtidning och trots att detta inte är en recension så måste vi ändå behandla texterna på Fredriks skiva av den enkla anledningen att de är så speciella och ingår i helheten. Ansvaret för textmaterialet har Petter Marklund haft. Han har sammanställt utdrag från ett stort antal författare, tillsatt lite egen text, och lyckats skapa en slags antologi som exakt följer den musikaliska resan. Man skulle kunna säga att han har destillerat fram en gemensam nollpunkt hos Pentti Saarikoski, Zenfilosofi, Dante Aligheri, Samuel Beckett, Marquis de Sade, Hermann Hesse, Oscar Wilde, Plato, William S. Burroughs och några fler.

Fredrik berättar att det från början var meningen att Tomas Haake, som är trumslagare i Meshuggah, skulle skriva texterna. Denne hann dock inte med detta visade det sig, eftersom han samtidigt skulle jobba på material till Meshuggah.

- Vi hade idén att skivan skulle beskriva en persons resa genom en psykos, berättar Fredrik. Fast med en alternativ syn på vad en psykos är. Petter Marklund har en egen teori om hur allting i universum är uppbyggt och genom den här psykosen kan man följa med och se det som han ser, vilket alltså är sant. En nära vän till mig hade en stresspsykos under två månaders tid men kunde efteråt berätta exakt vad han hade upplevt. Samhället betraktar ju psykos som en sjukdom men jag är inte så säker på att det är så enkelt. För tänk om det är tvärtom, att psykosens tillstånd är en öppning mot en större verklighet. Det är intressant att alla som upplevt en psykos berättar om likartade upplevelser. (Här vill undertecknad gärna rekommendera boken "Express till Paradiset" av Mark Vonnegut, som är just en sådan berättelse som Fredrik talar om)

 
  Fredrik Thordendal sjunger själv dessa texter på ett sätt som för tankarna till helvetets smådjävlar. Om man kallar sångstilen inom traditionell death metal för "grymtsång" så skulle beteckningen för Fredriks vokala prestationer snarare bli "fräs-sång".

- Det är också en idé jag har haft länge, berättar Fredrik. Att göra sången så där rytmiskt hackande med extrema övertoner. Jag fick fick fram det ljudet med mitt gamla ADA stereodelay där jag ställde in ett extremet chorusvibrato som var olika på vänster och höger kanal samt hade enbart distortion i mitten.

Har Fredrik några planer på att spela den här musiken live och har han några idéer om vilka musiker som då ska ingå?

- Det är väl tveksamt om det finns något intresse bland arrangörer. Själv ser jag skivan som det slutliga dokumentet där allting är precis rätt. Att spela live är bara en sak man gör för att det är kul. Om man jämför en skiva med en film så är det ju filmen/skivan som är intressant. Har man spelat in en film så åker man ju inte ut och spelar upp filmmanuset som teater!

POSTLÅDA:

Thordendal & Meshuggah



DISKOGRAFI

Meshuggah:

  1. "Psykisk Testbild" (1989, EP)
  2. "Contradictions collapse" (Nuclar Blast, 1991, album)
  3. "Selfcaged" (1995, EP)
  4. "Destroy, Erase, Improve" (1995, album)
  5. Mats & Morgan:
  6. "Trends and other diseases" (1996, album)

Soloalbum:

  1. "Fredrik Thordendals Special Defects" (UAE, 1997, album)



TILLBAKA TILL HEMSIDAN!