Musik Media Internet


Föreläsningar

Clinic på UCSC i Kalifornien
MusikbranschkunskapImprovisationGöra CD på riktigtLive looping & realtidskomponerande

Jag samarbetar ofta med de lokala event- eller studieansvariga för att plocka ihop ett så bra program som möjligt. Nedan kan du läsa några programidéer som visat sig omtyckta.

Internetmusik
Intresset för mig som föreläsare gällande Internetmusik började 1998 efter att jag gett ut Handbok för Internetmediaproducenter och sedan dess har jag utvecklat ämnet såväl i Musik som leverbröd och särskilda kurser för aspirerande artister och musiker alternativt utbildning för musiklärare. Som exempel är här en länk till tidigare genomförda kurser och föreläsningar. Idag fungerar dock nätet mer dialektiskt än under det första decenniet så därför tar jag också gärna upp sociala nätverksmedia och andra ”web 2″-relaterade ämnen.

Allmän musikbranschkunskap
musbr_smUpphovsrättslagen, förlagsrättigheter samt STIM/ncb och SAMI. Ersättning vid offentlig användning av musik; såväl vid nyttjande som mångfaldigande av verk. Förlagsarbete i Sverige och utlandet, subförläggning, ”låtpitchning”, svenska förlags roll som ”managements” och A&R. Juridiska rättigheter knutna till ljudinspelning vid exempelvis skivutgivning. Skivbolags arbete; A&R, artistprofilering, lansering, promotion, artistavtal. Major/Indie-modellen. Internet och sociala nätveksmedia. Ett schema för en introduktionsföreläsning kan se ut så här.

Konsertföreläsning: Improvisation
Vilken konferens vinner inte på en spelande föreläsare som konkret visar vad han talar om genom att spela olika musikinstrument? Framställningens bildspel exemplifieras av korta konsertinslag. Utifrån schablonbilden av ”kreativitetens mysterium” plockar jag ner det hela till en metod-nivå där skapandet genomförs med goda odds. Teori och metodik för improvisation är densamma för de flesta yrkesgrupper. Förmågan att improvisera är nödvändig för att möta verkligheten på de flesta arbetsplatser oavsett om man jobbar med ljud, människor eller deg. Det finns konkreta modeller för hur improvisation kan förstås och läras! Musiken är ett utmärkt sätt att belysa detta på ett kul sätt.

Programmet har bl.a. bokats av IFL vid Handelshögskolan i Stockholm för att piffa upp kursen Human Resources Executives Program. Här kan du läsa mer om Per Boysens improvisations-program <<

.

Konsten att göra en skiva på riktigt
Denna föreläsning lär ut alla administrativa och byråkratiska rutiner man måste följa för att ge ut musik på skiva enligt professionell standard. Vi utgår från en checklista med runt ett dussing punkter som vi betar av på detaljnivå. Det är en fördel om deltagarna redan behärskar ”allmän musikbranschkunskap” (se ovan). För nybörjare har Konsten att göra en skiva på riktigt med framgång givits som två dagars kurs. Ta en titt på min checklista som kursen utgår från <<

Livelooping och realtidskomponerande
Detta är en workshop som innehåller både konsert- och föreläsningselement. Målet är att ge en förståelse för livelooping från nybörjarnivå till den mest avancerade performance-applikationen. Grunder, avancerade tekniker i teori och praktik samt ljuddesign. Lämplig målgrupp är musikstudenter eller människor med ett brinnande intresse för kreativa processer. Läs om innehållet här <<

Musikproduktion i Logic Pro Studio
Det här är ett så stort område att jag brukar göra det i form av en projekt-workshop. Jag kommer överens med studieansvarige om en viss musikproduktion och så tar jag med mig den på en laptop (vi kan hålla utbildning kring din låt också). Vi kopplar upp till befintlig ljudanläggning samt dataprojektor för storbild om det är en stor elevgrupp. Sedan går jag genom de olika instrumenten och styr upp produktionen så att de låter bra tillsammans. Under arbetet diskuterar vi alla de moment som passeras. Att ”prova sig fram” till att förstå hur man producerar inspelad musik är i det närmaste omöjligt eftersom man inte kan veta om man lyckats förrän efter att man passerat minst ett dussin delmoment. Min projekt-baserade metod är lätt att ta till sig eftersom jag visar vägen ”hands-on” och förklarar varför vi gör si istället för så. Alla ser och hör själva precis vad som händer från de första tveksamma knapptryckningarna till den färdiga slutmixens elegans.

Ableton Live
Live är ett fantastiskt verktyg både i studion och på scenen! Jag har giggat mycket med Live men också hjälpt många band och artister att förbereda sina live-set i Live. Programmet är verkligen oslagbart om man vill blanda spelat och förinspelat material i en show utan att låsa sig till helt fasta arrangemang. Det är den klassiska sidan av Live. Version 8.0 presenterade ett nytt koncept för hur man kan kan använda Live: Sequencerprogrammet kan anpassa sitt tempo efter en musikers spel då denne skapar en ljudloop! Det är precis vad jag håller på med inom ”Live Looping”, men programmet Ableton Live har tidigare inte riktigt fungerat bra för detta. Jag tillhör dem som under många års tid tjatat på Ableton och försett dem med förslag om hur vi vill att dessa real-tids-funktioner ska implementeras. Nu är jag jätteglad för åttan och ser fram emot att hjälpa andra musiker komma igång med att spela själva och låta maskinerna hänga på – istället för tvärtom :-)

.

Prislista:

Föreläsning, workshop: SEK 5000:- netto (exkl. moms och resa + traktamente vid behov).
Konsert: SEK 7000:- netto
Mixning av kortare stycke i stereo: SEK 3000:- netto.
Privatlektion, konsultation per timme: SEK 500:- brutto (inkl moms).

Pris enligt överenskommelse för längre kurser, läger, personalutbildningar och liknande. Även beträffande surroundljudmixning för video och film.



One Response to Föreläsningar

  1. Hi. I like the way you write. Will you post some more articles?



©2014 boysen.se Entries (RSS) and Comments (RSS)  Raindrops Theme