PressPlay och MusicNet granskas under USA:s antitrustlagstiftning

I förra nyhetsbrevet tog jag upp förseningarna av skivbolagens nya prenumerationstjänster Pressplay och MusicNet. Nu har dessa två Internettjänster fått ytterligare problem på halsen. I fredags inledde nämligen amerikanska justitiedepartementet en granskining av tjänsterna utifrån antitrustlagstiftningen. Det är dock inte överraskande med tanke på att de inblandade fem stora bolagen tillsammans kontrollerar mer än 80 procent av den amerikanska skivmarknaden – utanför Internet. Och det är mycket som står på spel. En analytiker hos Jupiter Research, Aram Sinnerich, menar att utfallet ”kommer att avgöra ifall Internetmarknaden för musik handlar om en miljard eller tio miljarder dollar”. Domaren Marilyn Hall Patel (ja, det var hon som satte åt Napster förra sommaren) tycker att ”även om detta godkänns enligt antitrustlagarna så ser det dåligt ut, låter dåligt och luktar dåligt”.

MusicNet låter sina partners – America Online, RealNetworks och eventuellt Napster – själva bestämma priserna för musikprenumeratin via Internet. Pressplay har däremot fasta regler för hur mycket Microsoft, Yahoo och andra får ta betalt från konsumenterna.

PRESSPLAY
Universal, Sony, Yahoo, MP3.com, Microsoft Network.

MUSICNET
BMG, Warner, EMI, RealNetworks, Zomba.
(EMI har även licensierat material till Pressplay

—> MP3.COM DELAS I TVÅ BOLAG 
Den nya avknoppningen, MP3 Technologies, kommer att serva moderbolaget Universal, Pressplay och en del andra bolag med teknikbaserade tjänster.  Webbplatsen MP3.com påverkas inte utan ska fortsätta att bjuda ut musik i gammal vanlig ordning.

Kommentera