k www.boysen.se
   
erbjudna tjänster och priser Live Looping Electronica workshop  Nyhetsbrev om Internetmusiki   
   














  --->  English site
www.looproom.com

Showroom for Swedish musician Per Boysen

PRESS KIT (pix, bio)
Kolla även filialen på MySpace!
mail: info@boysen.se
+ 46 (0)70 4416713
+ 46 (0)8 55926321


--> Lyssna här!
--> Diskografi

Uppdaterad specialutgåva skriven av Per Boysen, Sveriges ledande Logic-expert. Beställ från Studio här!

Musik som levebröd - 4!
Succéboken om musikbranschen i ny omarbetad upplaga.
Beställ här!



INTERNET-MUSIK
Gratis e-bok -Varsågod! Jag ger bort min e-bok . Betrakta den som en historisk dokumentation 1993-2002. Jag är för lat för att orka hålla den uppdaterad. I stället förbättrar jag nu mina föreläsningar. Läs boken online eller ladda ner den som PDF!



   
Smooth Groovers spelar Per Boysen & Costas Andreou
Att vår instrumentala crossover-musik delar spellista med Isaac Hayes, Alicia Keys etc kom som en glad överrasking!

Per Boysen and Costas Androu with ‘Fish Of Fortune’ - From their new album This is an interesting track from an excellent album called Nanetora. Nanetora is the first-fruit of a long distance collaboration between Per Boysen (Sweden) and Costas Andreou (Greece).


Foto: Jannemarie (c) 2008
2nd Swedish Looping Tour - maj 2008
Turnén i Sverige, Finland och Norge engarerade mängder av instressanta gästmusiker!


Turnén är nu avslutat och här är en utvärderande rapport:

Planerad turnéperiod var maj 2008 och jag började förberedelserna i september 2007. Första engagemanget blev gitarrmässan på Eriksbergsvarvet i Göteborg och Rick Walker flög därför in direkt dit från San Francisco. Jag hade marknadsfört turnén som en “Open Stage” där jag bjudit in lokala gästmusiker som också arbetar med interaktiv elektronik för att expandera traditionella instrument. I Göteborg hade vi därför besök av norske jazzgitarristen Tellef Øgrim och gjorde en triokonsert med två bandlösa elgitarrer, elektronik och slagverk. Efter konserten fanns det utrymme för diskussion med dem i publiken som stannade kvar av den anledningen. Kontakt knöts för kommande konsertarrangemang för Bröttz, som är en av de mest spännande scenerna i Göteborg just nu. Efter Göteborgskonserten var vi inbjudna av norske oboisten Jan Wiese till att spela med honom i Oslo konserthus lille sal. Vi regisserade kvällen som en minifestival med tio musikaliska akter och hade ett femtiotal gäster i publiken. Arrangemanget blev en konstnärlig framgång och de norska musikanterna bestämde sig för att göra det till en årligen återkommande tradition. Mer om detta finns att läsa på http://www.improlectronika.com. Jag ombads lämna kontaktinformation till musikhögskolan i Oslo för framtida workshops kring min multilaterala improvisationsteknik och hoppas det ska leda till pedagogiska engagemang där.

Efter Oslo åkte Rick Walker och jag till Helsingfors för ett samarbete mellan 2nd Swedish Live Looping Tour och Finloop-festivalen som arrangeras av Miro Mantero. Miro är både musiker och experimenterande instrumentbyggare som bygger akustiska instrument av allt från fläktrummor till PVC-rör. I Finland mötte också Rainer Strashill från München upp och vi fyra gjorde solokonserter och workshops med studenter på Pop & Jazz-Akademin i Helsingfors samt kulturhuset i Espoo. En sista konsert i Finland spelade Rick och jag dagen efter att vi åkt därifrån, men då via internet från ett hotellrum i Karlshamn. Finska musiker stod på scenen i Espoo och Rainer Strashill satte upp en Ninjam-server för realtidsöverföring av ljudströmmarna. Detta möjliggör samspel där ojämnheter i internets dataöverföringskapacitet kompenseras via en musikalisk takts fördröjning i båda riktningarna.

Efter den korta avstickaren till Finland bar det alltså av ner till Blekinge, där vi möttes av representanter för Musik i Blekinge, Blekinge Högskola och Blekinge Guitar Network. I Karlshamns tekniska högskolas lokaler gjorde jag och Rick var sin workshop för studenter från bland annat ljuddesignprogrammet. Det handlade om människans nedärvda rytminstinkt betraktad från en musikalisk synvinkel samt om praktiska tekniker för “omvänd mixning” som man kan använda sig av i improviserad orkestrering. På kvällen gjorde vi tre solokonserter, med överlappande triospel, tillsammans med Miro Mantere som då hunnit komma över från Helsingfors (han åtnjöt ekonomiskt stöd från Espoo). Alla möten i Blekinge var oerhört inspirerande för såväl mig och Rick som för lärarna och studenterna. Från lärarhåll framfördes idén att arrangera ett sommarläger 2009 där jag medverkar två heldagar för att också kunna genomföra praktiska övningar i live-looping med studenter.

Nästa anhalt var Växjö, där kompositionsutbildiningen stod värd för vårt besök. I samarbete med Musik i Syd och COMA hade man iordningställt lokalen Rififi för workshops med mig och Rick under eftermiddagen och en lång konsertkväll i form av minifestival under kvällen. Våra workshops var uppskattade och deltagarna begärde förlängning flera gånger tills jag slutligen var tvungen att bryta för det efterföljande konsertarrangemangets skull. Eftersom detta var en komponistutbildning fokuserade jag denna workshop på framförandestrategier för improvisation med interaktiv elektronik där man baserar sig på dels klassisk musikteori och harmonilära men också på strukturer med anknytning till komposition. Tillsammans med de lokala initiativtagarna hade vi marknadsfört konsertkvällen med den passande titeln “Instant Composing Music Show”. Miro Mantere spelade också under kvällens konsert, vilket även några norska musiker gjorde samt en portugis med laptop och förstås ett antal Växjömusikanter. Några personer ur publiken stannade kvar efter konserten och uttryckte stor glädje över att ha fått höra “eklektisk instrumentalmusik” framföras live. Smålandsposten recenserade sedermera konsertkvällen i tidningen.

En erfarenhet jag gjort under planeringsarbetet är att studieförbunden inte längre är så intresserade av den här sortens arrangemang. Jag tror jag kontaktade precis alla förbunds lokalavdelningar, distrikt- och rikskontor - utan att få napp. Jag har tidigare jobbat mycket som föreläsare med just studieförbunden, men nu verkar det som de prioriterar program inriktade på musikalisk lansering och karriär framför program som syftar till att utveckla deltagarnas kreativa förmågor. Tvärtom emot den tendensen tycker jag däremot att intresset har ökat hos musikhögskolor och andra etablerade högre musikutbildningar. Detta nyvaknade intresse gäller också nya kontakter jag fått direkt med enskilda aktiva musiker, skulptörer och andra konstnärer utanför etablissemangen. Många har har hört av sig och uttryck att de vill lära sig teori och teknik för att göra “improviserad ljudskulptur” och liknande. Jag sparar dessa kontakter i händelse av att det skulle bli möjligt att hjälpa dessa människor i framtiden. Inom detta projekt lyckades jag tyvärr inte hitta lokala arrangörer för workshops eftersom dessa människor, även om de är många till antalet, bor geografiskt utspridda över hela landet.

Positivt är också att de planerade arrangemang som inte kunnat genomföras har resulterat i överenskommelser om samarbete i framtiden. Till exempel föreningen IDKA i Sundsvall och Stockholms kulturhus.

Per


Pressklipp:

"Per Boysens liveloopade ambiencemusik med lager på lager av sax- och flöjtslingor var en verklig upplevelse, och det var tydligt att han använde elektroniken för att skapa ett personligt uttryck utan att vara slav under tekniken. Likaså var Rick Walkers spektakulära ljudcollage både underhållande och spännande, och även hos honom märktes en musikalitet rotad någon annanstans än i själva elektroniken." (Smålandsposten, Magnus Nilsson. 26 maj 2008).


Marc Francombe filmade denna improvisation under FUZZ Guitar Show 2008 i Göteborg. Som gästartist medverkar här norske gitarristen Tellef Øgrim.

Berlin Live Looping Festival, 6 maj 2008.
Lo Fi Lazer (Tryggve Lund och jag) åkte ner till Berlin för att spela som sista akt på denna festival (live-looping, circuit-bending, noise). Tysk radio gör ett 45 minuters reportage från festivalkvällen.

Remix-album utgivet (CD)
Jag och elva andra remix-artister kontrakterades av Kroatiska bolaget Dancing Bear för att göra remix av var sitt acapella-stycke ur den kroatiska körtraditionen Klape. I mitt bidrag blandar jag remix-estetik med experimentellt improviserande flöjt/elektronik och hoppas andra gillar resultatet lika mycket som jag gör. www.myspace.com/klaperemixed




Arkiv av tidigare vinjettsidor:

2007: Surroundmusik för film på DVD, Digital musikutgivning med "Some Rights Reserved", Avant Gotlandica, USA-turné.

2005: Organisational Culture Loops

2003: 1st Swedish Looping Festival

   
Sökning i domän




Nytt album-släpp!
Per Boysen & Costas Andreou släpper albumet Nanetora.