CNET köper Mp3.com

Idag fick många musiker ett trist brev från Mp3.com. Nya ägaren CNET kommer att göra om hela domänen och den som vill spara ljudfiler, bilder eller layout av sin webbsida hos Mp3.com måste själv ladda hem allt för back-up.

San Francisco-baserade CNET förhandlar med Vivendi Universal Net USA om aktieövertag och räknar med att definitivt sluta avtalet i december. CNET driver ett antal webbplatser som appellerar till den moderna människans digitala och nätverksbaserade livsstil. Exempelvis CNET.com, Builder.com, GameSpot, mySimon.com, News.com och ZDNet.

Mp3.com var en föregångare bland de tidiga internetmusikvisionärer och insåg tidigt att nätet revolutionerar förutsättningarna för den traditionella musikbranschen. Grundaren Michael Robertson erbjöd band gratis webbhotell emot att vissa låtar lades ut för gratis nedladdning och han hoppades därigenom skapa en ny distributionsmodell som förväntades utveckla hur konsumenter får tag på musik och vilken musik man väljer att lyssna på. Robertson spann vidare på Jim Griffins idé om att ”musik inte längre är en vara utan en tjänst” och profilerade Mp3.com som en ”Internet Music Provider”.

Inom ramen för tjänsten my.mp3.com digitaliserades mängder av inköpta skivor för att låta människor lyssna över internet till skivor de redan äger. Här bröt Robertson av misstag mot lagen eftersom han aldrig förvärvade licens till skivbolagens närstående rättigheter till ljudinspelningarna han kopierade. Resultatet blev en fet stämning på tiotals millioner dollar. När Napster gjorde entré 1999 blev det allt svårare för Mp3.com och Robetson sålde företaget till Vivendi Universal. Universal behöll databasen över osignade band och utnyttjade teknologi från Mp3.com för att tillsammans med Sony Music Entertainment lansera musikportalen PressPlay.com.

CNET tänker använda Mp3.com för att befästa sin position som leverantör av interaktiva internetunderhållning och man tror att man kan locka en publik liknande den man redan har på sin site http://www.gamespot.com. Man säger  också att man inte tänker konkurrera med andra internetbaserade musikförsäljningstjänster. Den som lever får se; ännu har ju ingen i praxis förvekligat en portal som blandar koncepten från iTunes Music Store, All Music och Epitonic.

Länkar:
http://www.apple.com/itunes/
http://www.epitonic.com/
http://www.allmusic.com/

Kommentera