Music 2.0 – rapport och analys

Nyligen avhölls i Los Angeles konferensen ”Music 2.0”. Ett antal industrichefer samlades för att analysera trender inom digital musik, som  portabilitet, distribution, piratkopiering, datorbaserad musikproduktion, industriella affärsstrategier, internetbaserad marknadsföring samt det ökande antalet digitala webbutiker som riktar sig direkt till musikkonsumenter. En sak man var överens om var att prisnivån på 99 cent per låt är i lägsta laget.

Frågan är om man egentligen kan driva en affärsverksamhet med sådan låga intäkter? Nivån 99 cent per låt sattes av Apple som i april 2003 drog igång sin iTunes Music Store och faktum är att företaget Apple inte tjänar något på all den musik som nu säljs via iTMS. Så gott som alla intäkter från de tjugo miljoner låtar man hittills sålt har gått till skivbolag, förlag och artister.

Analys:
Varför drog då Apple igång detta förlustprojekt? Jo, helt enkelt därför att en ökad digital musikkonsumtion drar med sig en ökad försäljning av bärbara mp3-spelare och Apples succéprodukt iPod står för 31 procent av denna marknad. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna – och det med råge då avansen på iPod är enorm! Samtidigt gör man det synnerligen svårt för konkurrenter som inte har en  sådan alternativ produkt att ta in pengar på.

Rapport:
Jupiter Research har förutsagt att marknaden för digital musik på internet can vara värd 3,3 miljarder dollar 2008. Ett flertal aktörer är just nu på väg att dra igång verksamheter liknande iTMS.

Microsoft planerar att öppna webbutik för digital musik 2004. Men det blir inte enkelt eftersom Windows Media Player är en integrerad del av operativsystemet Windows XP. Lägger man då en länk från XP till sin webbutik uppstår en konflikt med amerikansk lagstiftning beträffande näringsfrihet och otillbörlig konkurrensbegränsning. Men Microsoft är så illa tvunget att ta upp striden med Apple eftersom iTunes inte stöder WMA, Microsofts eget format för ljudkomprimering.

Buymusic.com har nu börjat få ruljans på verksamheten. Det är en av de första webbplatserna att sälja musik digitalt till windowsanvändare. Priserna varierar mellan 79 cent och 1.14 dollar per låt. Inga prenumerationer eller månadsavgifter erbjuds utan enbart försäljning av låtar och ”album”.

Rhapsody är en prenumerationstjänst med internetadress www.listen.com som erbjuder två produkter. Dels kan man, för 9.95 dollar i månaden, få tillgång till vad Rhapsody själva oblygt beskriver som ”världens största samling av digital musik”. Databasen håller mer än 20.000 album med mer än 9.000 artister. Rolling Stone beräknar antalet låtar till cirka 350.000. Som prenumerant lyssnar men uppkopplad på nätet, ungefär som ”radio on demand”. Om man sedan vill bränna en skiva så tillkommer en kostnad på 79 cent per låt. En annan tjänst Rhapsody erjuder är ett billigare alternativ där kunden använder sin dator som en jukebox. Musiken är streamad även här men skivor får inte brännas.

Napster.com har funnits som legal musikförsäljningswebbplats sedan 29 oktober 2003. Men domänen är legendarisk sedan den ursprungliga p2p-tjänsten Napster drog igång 1999 och gjorde det möjligt för de flesta att direkt byta musikfiler med varandra via nätet. 29 oktober öppnades dock nya Napster som är en laglig tjänst ägd av bolaget Roxio Inc. Man erbjuder ”mer än 500.000 låtar för 99 cent styck”.

Kommentera