Denna vecka startar Yahoo’s nya musiktjänst. De erbjuder månadsbaserad prenumeration till ett pris som vida undergräver konkurrenternas prissättning. En jämförelse av årskostnad ger USD 60 för Yahoo och USD 179 för Rhapsody och Napster. Avsparken går av stapeln med en million låtar i katalogen, fördelat över samtliga större skivbolags senaste utgivningar och bakkataloger.

Det har förekommit en del kritisk diskussion kring prenumerationsmodellen under seare år, beroende på att denna försäljningsmodell inte givit lika goda resultat som Apple’s butikskoncept iTMS. Nu ska det bli spännande att se om Yahoo, i kraft av att vara en av de mest besökta webbplatserna på nätet, kan ändra detta! Vissa kommentatorer menar att Apple vann tillfälliga fördelar beroende på att konsumenter är tröga att byta köpmönster efter att decennier av musikförsäljning har skett enligt butikskonceptet.

Yahoo använder Microsofts digitala format WMA. Det spetsar till konkurrenssituationen gentemot Apple, som bygger på AAC och inte stöder WMA.
http://music.yahoo.com/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *