Den senaste tidens händelser har fått många att fråga sig om Apple nu är på väg att för musiken bli vad Microsoft är för mjukvara. Dvs en aktör som skapar en marknad för egna produkter och dessutom själv kontrollerar denna marknad. Man syftar kanske på Apples samarbete med Motorola för att skapa en ”musiktelefon”, att introduceras på marknaden under nästa år.

För vissa konkurrerande aktörer, i synnerhet Microsoft, är det självklart att den andra generationen bärbara mediaspelare inte bara ska kunna hantera ljud, som Apples iPod, utan även filmer. I början av juli började Amazon.com ta emot beställningar på den nya handhållna mediaspelaren Portable Media Center, som klarar både film och musik.

Företaget RealNetworks erbjöd nyligen Apple att samarbeta genom att göra de båda företagens DRM-system kompatibla (Digital Rights Management, kopieringsskydd m.m. i form av ”digital vattenmärkning” av filer). Apple nobbade utan att tveka. Men sedan visade det sig plötsligt att Reals nya tjänst Harmony säljer musikfiler som går att spela på Apples iPod. Apple surnade förstås till och gjorde ett uttalande om att man var förvånade över att Real ”tar till hacker-metoder för att ta sig in i Apples iPod”. Tidigare har musikälskare med iPods, som är den ledande bärbara musikspelaren, varit hänvisade till att köpa all sin digitala musik via Apples portal iTunes. Apple har vidare sagt att man inte kan garantera att musik köpt via Real kommer att vara kompatibel med framtida versioner av iPod.

— Försäljning av digitala musikfiler:
Apple, 70 procent av marknaden.
Övriga, 30 procent.

— Handhållna digitala musikspelare:
Apple iPod, 50 procent av marknaden.
Övriga, 50 procent (Microsoftkompatibla).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *