Om

Hej! Jag heter Per Boysen och arbetar på frilansbas som mediakompositör och musiker. Vid sidan av dessa två huvudnäringar är jag också författare, föreläsare, journalist, utbildare och musikproducent – ofta i rollen av konsult. Innehållet kretsar kring musik, IT och nätverksmedia.

Som musikskapare jobbar jag inom två områden. Det ena är mediamusik, där jag komponerar och producerar inspelad musik för agenturer som sedan licensierar denna musik till mediaproducenter att använda i sina produkter (TV, radio, spel, film, reklam).

Det andra området är att spela solokonserter utifrån två koncept; (1) melodisk emotionell instrumentalmusik framförd på Chapman Stick (kyrkor, konstsalonger, institutioner, oannonserade konserter i offentlig miljö) samt (2) realtidselektronik med syfte ”att söka den ospelade musiken” (Musique Concrête, Live Looping, experiment).

Det sistnämnda är i ekonomisk mening ett utpräglat kamikaze-projekt, men det gör gott i själ och hjärta och har den goda sidoeffekten att driva på mig mot alla de här andra födkrokarna. Jag inte bara tror på utan har även erfarenhet av att mångsysslande och överblick gör dig bättre även på specialicerade sysslor. Det mina uppdragsgivare mest uppskattar är att jag kan balansera det unika och det generella; en nyckelkompetens både för konstnärligt uttryck och för att leda och utbilda medmänniskor. Jag gläder mig åt att samhället idag ser positivt på sådana som jag; förr undrade man misstänksamt om jag ”knarkat eller suttit i fängelse” när jag visade mitt omfångsrika CV men nu nickar man istället gillande och mumlar något om ”renässansmänniska” eller ”Creative Generaliser”.
.

Erfarenheter

FACKTIDNINGAR
Medverkat ett decennium som journalist och kolumnist i tidningen Studio och femton år som stockholmsredaktör i tidningen FUZZ, som innan internet orsakade ”pappersmagasinsdöden” var Skandinaviens ledande gitarrmagasin. Har tidigare skrivit för Musikermagasinet, MacWorld, Internet World samt varit teknisk redaktör för Musikern (utgivare Svenska Musikerförbundet).

BÖCKER, UTREDNINGAR
Musik som levebröd (Kent Wennman, Per Boysen. Utbildningsradions förlag 1996, 2000, 2005, 2008).
Logic-kompendium
, Apples mjukvara Logic Pro Studio (Per Boysen. IDG Studio 2007).
Omvärldsanalys 2001
(Per Boysen. Statens kulturråd, 2001. Innehållsleverantör rörande IT/musikkultur/internetmusik).
Internetmusik 1.0
(Boysen Musik Media Internet, 1999. E-bok).
Handbok för Internet-Mediaproducenter
(Per Boysen. Musiknet, 1997, undervisningsmaterial för gymnasienivå).
The Impact of New Electronical Devices on The Rights of Performing Artists
(Per Boysen, WIPO 1994, Geneve, Schweiz. EU-initierad utredning rörande modern musikelektroniks inverkan på utövande konstnärers upphovsrätt).
Utredningsarbete för SAMI inom NMU (nordisk musikerunion).

UTMÄRKELSER
Konstnärsnämndens flerfaldiga stöd för internationellt musikaliskt samarbete inom Sverige samt i utlandet (Sverige, Italien, Frankrike, Tyskland, USA, Schweiz). Privat samt korporativ sponsring vid utlandsturnéer (Universal Audio i USA, Borusan Müzik i Turkiet). Svenskt läromedelsförfattarstipendium 2001.

ÖVRIGT
Mentor och starthjälp åt upSweden.se Music Community i Umeå. Korrekturläsare på engelska åt Thomsen Media / Cengage och på svenska åt DN Runt Stan. Har föreläst om IT och musikindustrin sedan 1998. Expanderade 2001 detta till blogg med nyhetsbrev. Undervisar i musik och IT på konsultbasis. Spänner från nybörjarnivå till att exempelvis vara kursansvarig för ”Elektronisk publisering med dynamisk webbteknik”, 5 poäng ingående i treåriga utbildningen Pedagogik Multimedia Teknik vid Stockholms universitet.

Se även ”Genomföda seminarier, workshops och föreläsningar med Per Boysen” som listar nära hundra evenemang i kronologisk ordning.

Utanför musikområdet har jag jobbat som utredare inom DHR, De Handikappades Riksförbund, med att utreda förutsättningarna för att bilda ett rikstäckande ungdomsförbund. Som en följd av min utredning bildades DHR UNG och man ville anställa mig vid rikskansliet som ungdomskonsulent. Jag nappade och stannade där i ett och ett halvt år, tills jag blev förälder och behövde något lugnare. Nästa heltidsanställning var som föreningskonsulent och tidningsredaktör hos Stockholms Norra Föreningsråd, där jag kom att stanna i tre år för att bistå det lokala föreninglivet. Sedan tog frilansuppdragen överhanden (som listats ovan) med början som webredaktör för ett Netcom-projekt med syfte att bistå medlemmar i Handelsanställdas förbund inom en portal för e-handel.

Förtroendeuppdrag som kassör i SMK Sveriges Mediakompositörer (nittiotalet) och i bostadsföreningen Nejlikan samt ordförande och kassör i Partille Musikförening (sjuttiotalet).

MUSIK
Räknas idag bland de ledande inom Live Looping (realtidskomponerande, improvisera orkestrering och arrangemang med instrument och interaktiv elektronik). Konserter i många länder med egen experimentell musik, på senare tid även världsberömda festivaler som Précenses Electronique i Paris och North Sea Jazz i Rotterdam. Tidigare verksam även som kommersiell artist under skivkontrakt i internationell lansering samt som professionell studio- och turnémusiker (EMA Telstar, LeMarc, Plastico, Telegram, MNW, WEA, Edel…)

UTBILDNING
Examen som utredningssociolog vid Göteborgs Universitet på åttiotalet. Resten har jag lärt mig själv och av mer erfarna kollegor som plockat in mig som medarbetare i olika projekt. Beträffande musiken har jag undvikit formella utbildningar ”för att främja det egna konstnärliga uttrycket”.

—————————————————————————————-

Via mitt företag boysen musik media internet erbjuder jag följande tjänster:

Konsert
Instrumentalmusik ”Mellan folkton och rymdmusik”. Klassiskt, egna orginalverk och melodiska stycken varvat (eller inte) med spännande elektronik och improvisationsfilosofi. Det var i början av åttiotalet jag började utvidga mina akustiska instrument med interaktivt spelbar elektronik. Sedan dess har jag utvecklat musikaliska metoder och tekniska strategier så att de idag snarare handlar det mer om ett homogent metainstrument. En konsert kan kombineras med föreläsning/clinic/workshop.

Föreläsning, workshop, Master Class
Jag är ute på fältet året runt och föreläser på universitet, folkhögskolor och privata företag. Formen kan variera från klassrumstugg med dataprojektor, via utrpräglad master class inom musikanteri eller musikinspelningsproduktion till ren konsultbaserad utbidning av hela personalgrupper.

Musikproduktion och komposition
Jobbar i egen studio. Har gjort filmmusik i surroundformat och spelat in skivor, både med eget artistprojekt stöttat av majorbolag och som studiomusiker på bl.a. en svensk guldplatta.

Privatlektioner
Jag engageras för att lära ut gitarrspel, saxofon, live-looping, improvisation samt musikproduktion med mjukvaran Logic. Övergav 1994 Cubase/Atari och började använda Logic/Mac. Värvades av Emagic för betatest av Logic/PC 1998, men jobbar numera mest i OS X. Anlitas som konsult i Logic Pro för att utbilda musikproducenter, studenter eller hela personalgrupper i musikstudior. Annan musikmjukvara jag fått lära ut är Ableton Live, Bidule, MainStage och rena livelooping-program som Mobius, SooperLooper och Augustus Loop.

Reportage och utredning
Skribent i tidningen Studio och Stockholmsredaktör för gitarrmagasiner FUZZ. Tidigare teknisk redaktör för Musikern, skrivit för MacWorld och Musikermagasinet.

Innehållsleverantör till Statens kulturråds Omvärldsanalys 2001 och författare av faktaunderlag till WIPO i samband med EU. Har även hjälpt SAMI med faktaunderlag rörande midi och sampling för utrredningsprojekt inom NMU (Nordisk musikerunion). Medförfattare till succéboken Musik som levebröd (Wennman, Boysen, Utbildningsradions förlag) vilken nu är utgiven i sin fjärde omarbetade upplaga. Jobbar ibland som teknisk korrekturläsare för amerikanska böcker rörande musikproduktion.

Universitetsutbildad utredningssociolog.

Copywriting
Levererat texter åt skivbolag och förlag för pressrelease och promotion (som reklam kallas i musikbranschen). God nytta av egna erfarenheter som musiker, artist och journalist. Arbetet innebär djupintervjuer med artisterna och genererar ofta utmärkta biografier som ”biprodukt”.
(MNW, Edel, Wire Records, Gazell)

Webbproduktion
Webbproduktion är en tjänst jag mer eller mindre avvecklat idag, för att kunna möta en ökande efterfrågan på konserter och musikrelaterade konsultationer. Har varit med sedan början då man handknackade HTML men har också jobbat med PHP. Kunderna uppskattar särskilt den redaktionella erfarenheten och att få hjälp med en grundläggande informationsarkitektur som sedan webbplatsen kan växa med. Jag har anlitats som lärare med momentansvar vid universitetetsutbildning i dynamisk webbplatsproduktion och för specialkurser i kommunal regi.


Prislista:

Föreläsning, workshop, master class: SEK 5000:- netto (exkl. moms och resa + traktamente vid behov).
Konsert – stor produktion: SEK 7400:- brutto (konsert är inte momspliktig)
Konsert – liten produktion (kyrka, institution etc): 2754:- brutto (konsert är inte momspliktig)
Mixning av kortare stycke i stereo: SEK 3000:- netto.
Privatlektion, konsultation per timme: SEK 500:- brutto (inkl moms).

Pris enligt överenskommelse för längre kurser, läger, specialkomponerad filmmusik, personalutbildningar och liknande. Även beträffande surroundljudmixning för video och film.

Kommentera

Musik Media Internet