Nya tendenser i digital musikdistribution

Förra månaden var jag runt på universitetens musikproducentutbildningar och pratade om digital musikdistribution och internet. Det finns en hel del spännande tendeser i tiden och jag tänker försöka mig på att göra en kort sammanfattning nedan.

Aktuella händelser:

  • Europeiska gemenskapernas domstol, i Luxemburg, fastlår att en internetleverantör inte har laglig rätt att lämna ut identitet för  fildelande abonnenter.
  • Amazon.com meddelar sin plan att börja sälja digital musik för nedladdning i det öppna formatet MP3, utan DRM.  Verksamheten ska bli internationell under 2008.
  • Last.fm offentliggör sitt Artist Royalty Program att driva internetradio med hela låtar i god anda med företrädare för musikrättigheter. Man avser att köpa licens för användande av såväl musiken (upphovsman, förlag) som ljudinspelning av musiken (skivbolag).

Tidigare händelser av intresse:

  • Apple utökar iTunes till att även sälja innehåll utan DRM.
  • Nokias utredning “A Glimpse of the Next Episode” (se förra nyhetsbrevet här).
  • Microsoft ville köpa Yahoo, men fick inte.
  • Trent Reznor och Saul Williams berättar om sin “gratismusik”-release på nätet. Trent är besviken för att “så få är beredda att betala ett löjligt lågt pris för ljudfiler” medan Saul menar att “det är ok, eftersom artister ändå tjänar mest pengar på spelningarna”
  • iLike + Facebook går samman. Tekniken har kommit långt sedan de första rekommendationsmotorerna användes av Firefly.com och Amazon.com i mitten på nittiotalet.
  • Jamendo.com växer. 7.413 publicerade album, 60.426 albumrecensioner och 272.580 aktiva medlemmar.
This entry was posted on lördag, mars 15th, 2008 at 14:21 and is filed under Internetmusik (sedan 2001...). You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.