Musikbranschkunskap

Musikindustri – Skivindustri
Översikt över marknader, aktörer och målgrupper.

Jag, Artist/musiker/producent/kompositör
Den egna självbilden. Identitet, talang, utveckling.
Musik som hobby och yrke.
Den historiska synen på professionella musikanter.

Musik som produkt
Mekanisering (vinyl, cd, digitala format).
Utvecklingen mot allt fler trender och stilar samt hur detta påverkar branschen.

Pengar i musikbranschen?

A – Rättigheter  VAD som ger pengar
B – Kontrakt      VEM som får pengar

Rättighet till verk. (Upphovsrättslagen, STIM, förlag).
Rättighet till ljudinspelning. Licens. Sverige jämfört med USA (”Work for hire”-exemplet).

Skillnaderna mellan förlag och skivbolag.
Hur kan ett artistavtal (”skivkontrakt”) se ut? (med exempel)
Hur kan ett förlagsavtal se ut? (med exempel)

Vad räknas som ”en låt” (verkstatus)?
Vem är upphovsman?
”Producentavtal”.

SAMI, IFPI, STIM.
Creative Commong – ”Some Rights Reserved”.

Konkreta problemsituationer att tillämpa ovanstående på:

  • En låt under produktion visar sig innehålla en sampling från en kommersiell skiva. Vilka rättighetsägare måste man begära tillstånd av? Vad kostar det?
  • En producent har spelat in en låt som är nästan komplett. En sångare kliver in och kommer spontant på “den rätta” melodin som får hela låten att falla på plats. Vem är upphovsman? Hur kan parterna utforma ett avtal för att jobba vidare?
  • Du gör en webbplats för dina egna musikproduktioner och laddar upp dem i promotionsyfte. Din internetleverantör hotar stänga av ditt abonnemang för att du “bevisligen publicerat mp3-filer på servern”. Vad gäller? Vad säger STIM och IFPI?

Tillbaka till ”Föreläsningar” <<

Kommentera

Musik Media Internet